Stron

środa, 24 maja 2023

NIEZWYKŁE ZDJĘCIA... - Cz. III

 ZE STAREJ KLISZY


Dziś dalsza część cesarskich Niemiec w szczególności zaś miasta Berlin z roku 1886 






BERLIN
(1886)



Rok 1886 przyniósł nowe zadrażnienia w stosunkach francusko-niemieckich, a było to spowodowane objęciem teki ministra wojny (styczeń) we francuskim rządzie, przez zwolennika rewanżu za klęskę 1870 roku, gen. Georges'a Boulangera, który pod tą ideą zjednoczył francuskich konserwatystów, radykałów i bonapartystów tworząc autorytarno-nacjonalistyczny ruch boulanżystowski. Celem Boulangera było wzmocnienie armii francuskiej i podjęcie nowej konfrontacji militarnej z Niemcami o Alzację i Lotaryngię, to jednak doprowadziło do trwającego ponad rok kryzysu w stosunkach z Niemcami, a w lutym 1887 r. zmobilizowanych zostało 70 000 żołnierzy nad francuską granicą. W kwietniu 1887 r doszło do incydentu z aresztowaniem przez Niemców francuskiego inspektora policji, a Niemcy zagrozili wojną, jeśli Boulanger nadal pozostanie ministrem we francuskim rządzie. Jego dymisja (30 maja 1887 r.) Pozwoliła zresetować wzburzone nastroje i groźba konfliktu wojennego została zażegnana. 

29 stycznia 1886 r. Carl Friedrich Benz (niemiecki konstruktor) opatentował pierwszy silnik benzynowy i po raz pierwszy wyjechał na ulicę swoim trójkołowym samochodem (automobilem). 3 marca Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach po raz pierwszy wyjeżdżają na ulice Cannstatt w Wirtembergii skonstruowanym przez siebie pierwszym czterokołowym automobilu (ciekawie wyglądała tego typu przejażdżka, a mianowicie przed autem - które wówczas jeszcze nie przypominało klasycznego samochodu- szedł człowiek, który oznajmiał przechodniom "uwaga, jedzie automobil!", przyciągając jednocześnie ich uwagę. Auto poruszało się z prędkością 17,5 km/h).

Z końcem kwietnia tego roku cesarz Wilhelm I (pod wpływem kanclerza Rzeszy - Otto von Bismarcka) podpisał ustawę: "O promocji osadnictwa niemieckiego w prowincjach Prus Zachodnich i Poznańskiej" będącej elementem promowania niemieckiego elementu napływowego na ziemiach polskich będących pod zaborem pruskim (należy też podkreślić, że już od prawie roku trwały wówczas "Rugi pruskie" czyli masowe wysiedlenia Polaków i Żydów nie
posiadających obywatelstwa niemieckiego z powrotem do Rosji czy Austro-Węgier. Taka polityka spowodowała kilkuletni konflikt pomiędzy Niemcami a carską Rosją). 26 kwietnia 1886 r. powołano do życia również Komisję Kolonizacyjną, która dysponując olbrzymim budżetem miała za zadanie wykupywanie ziemi z rąk polskiej szlachty i polskich chłopów a następnie osadzanie tam niemieckich kolonistów z Zachodnich ziem Rzeszy. Cel był oczywiście jasny - zgermanizowanie wschodnich prowincji Prus i usunięcie z tamtą trudności polskiej wykupując od niej ziemie. Działalność Komisji Kolonizacyjnej trwała do 1918 r. Ale jej osiągnięcia były nad wyraz mizerne, przez bowiem ponad 30 lat udało się osadzić na wschodzie niewielki procent ludności niemieckiej, co ciekawe ziemie, na których osadzono kolonistów przybyłych z zachodu, to były głównie ziemie które sprzedawała ludność niemiecka już wcześniej osiadła w Poznańskim czy na Pomorzu, a nie ludność polska. Żywioł polski zaś przez te 30 lat walki o ziemię i język w zaborze pruskim znacznie okrzepł i wzmocnił się. Bismarck poniósł więc na tym polu sromotną klęskę (jako ciekawostkę dodam że w 1861 r. Otto von Bismarck - jeszcze przed mianowaniem go przez cesarza Wilhelma I premierem Prus - wypowiedział owe znamienne słowa: "Bijcie Polaków tak długo, dopóki nie utracą wiary w sens życia; współczuję im ich sytuacji, ale jeśli chcemy przetrwać, nie możemy zrobić nic innego, jak tylko ich wytępić").




Nadal obowiązuje wprowadzona w 1878 r. ustawa antysocjalistyczna, tym że 1886 r. władze pruskie wprowadzają zakaz zgromadzeń i stan mniejszego oblężenia w niektórych dzielnicach Frankfurtu, Hanau, Höchst i Hochtaunus. Jednocześnie Bismarck kontynuuje realizację swojej polityki socjalnej (antyssocjalistycznej) i po raz pierwszy na świecie wprowadza ubezpieczenia: od chorób (1883 r.), od wypadków (1884 r.) a w 1889 r. wejdzie w życie ubezpieczenie od starości i inwalidztwa. Poprawa położenia mas najuboższych - szczególnie robotników - nabiera w owym 1886 roku szczególnego znaczenia, gdy np. w południowej Francji w Decazeville strajkowało od stycznia do czerwca 3000 górników, domagając się podwyżki płac i zapewnienia lepszych środków bezpieczeństwa pracy. 1 maja tego roku zaś w USA rozpoczął się kilkudniowy strajk generalny celem wprowadzenia ośmiogodzinnego dnia pracy (potem Polska Partia Socjalistyczna zacznie drukować takie plakaty: 8 godzin pracy, 8 godzin wypoczynku, 8 godzin snu). W tym strajku wzięło udział 350 000 robotników, doszło też do starć z policją. Na pamiątkę tych wydarzeń Międzynarodowy Kongres Robotniczy w Paryżu w 1889 r. ustanowił 1 maja jako międzynarodowy dzień walki o ośmiogodzinny dzień pracy.


ZIEMIA OBIECANA
CZYLI XIX-wieczny KAPITALIZM





Jako ciekawostkę warto jeszcze dodać że w tym że 1886 r. syrop musujący wynaleziony przez Johna Smitha Pemberthon'a o nazwie Coca-Cola został po raz pierwszy sprzedany (8 maja) w aptece w Atlancie w USA. Początkowo jest sprzedawany jako lek na ból głowy i depresję. Pemberthon opatentował ów napój w roku następnym - 1887.

Z innych ciekawostek to Robert Louis Stevenson publikuje: "Dziwny przypadek doktora Jekylla i pana Hyde'a". 



HALA TARGOWA 
na Zimmerstraße





ZAPORA MŁYŃSKA 
z budynkami magazynowymi





RYNEK MLECZNY 





POTSDAMER PLATZ





PIERWSZY SŁUP OGŁOSZENIOWY
w BERLINIE
(1885/1886)




"STRAJK"
Obraz ROBERTA KOEHLERA
(1886)





RYNEK SZPITALNY





KAJZER WILHELM I z RODZINĄ
(1886)





KSIĘŻNICZKA WIKTORIA PRUSKA
(w sukni na balu - luty 1886)





KSIĄŻĘ WILHELM
(przyszły cesarz Wilhelm II)
Na balu przebrany za Fryderyka Wilhelma I Wielkiego Elektora z XVII wieku
(luty 1886)





CARL BENZ
 i jego pierwszy AUTOMOBIL
(1886)





WILHELMPLATZ
(1886)





BERLIŃSKA WYSTAWA SZTUKI
(Świątynia Pergamonu z obeliskiem, wejście od altany ogrodowej)
(1886)





BRAMA BRANDENBURSKA
(1886)





HAUS KAMECKE
Dorotheenstraße 27
(1886)





GRAND HOTEL RZYM
Unter den Linden
(1886)





W następnej części Niemcy roku 1888


CDN.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz