Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 14 maja 2019

KOBIETY - DAMY - BIAŁOGŁOWY - Cz. I

CZYLI LUDOWA I LITERACKA MĄDROŚĆ

NA TEMAT PŁCI PIĘKNEJ



"KOBIETO, PUCHU MARNY"
JAK PISAŁ MICKIEWICZ, CZYLI:






"Słuchajcie, wy wypasione krowy, ograbiające biednych, wy, które odpychacie biednych a żądacie od mężów waszych: daj jeszcze - będziemy pić! Nadejdzie dzień, kiedy uprowadzą was stąd na łodziach w niewolę"

 Żydowski prorok AMOS - żyjący w VIII wieku p.n.e. tak zwracał się do majętnych kobiet



 "Wrzeciono i kądziel przynależny jest kobiecie, nie zaś miecz i wojaczka"

Tymi słowy władca greckiej Salaminy miał zwrócić się do zbiegłej z Cyreny królowej FEREMITE, która uciążliwie prosiła go o armię i miecz i tarczę, z pomocą których miałaby odzyskać władzę w swoim królestwie. Zniecierpliwiony jej ciągłymi prośbami władca Salaminy, ofiarował Feremite złote wrzeciono i kądziel a wręczając je dodać miał powyższe słowa.



"Jeżeli jesteś doskonały, załóż sobie dom i miłuj w nim żonę swoją, jak przystoi (...) Raduj serce jej, dopóki żyjesz, a będzie glebą żyzną dla swojego pana. Nie dopuszczaj, aby rządziła, trzymaj ją z daleka od władzy; nie dopuszczaj aby ciebie przerosła, inaczej wywoła burzę. Doglądaj jej a będzie błogosławieństwem domu twego. Kiedy ją ujarzmisz, będzie jak spokojna woda"

"Nauki mędrca PTAHHOTEPA"
(EGIPT - X DYNASTIA ok. 2130 - ok. 2040 r. p.n.e.) 



"Niewiasta - jak kamienica 
i od tyłu, i od frontu
jeżeli już jest zniszczona, 
dopomina się remontu"

OWIDIUSZ
"Sztuka Kochania" (Księga III)



 "Żyjmy, Lesbio najdroższa, i kochajmy!
Niech się gorszą czcigodni, smutni starcy.
Ty nie słuchaj ich szeptów. Pomyśl tylko:
Słońca mogą zachodzić, wschodzić znowu;
Dla nas, skoro zagaśnie światłość skąpa,
Nie przeminie już nigdy wieczna noc.
Więc pocałuj - sto razy, tysiąc razy!
Znowu tysiąc, a potem jeszcze sto!
Jeszcze tysiąc i jeszcze sto, i jeszcze. 
A gdy wiele tysięcy się dopełni,
Pogmatwamy ich liczbę, powikłamy.
By nie poznał przenigdy ktoś zawistny,
Ile było tych pocałunków, Lesbio"

 LXXXVI Pieśń KATULLUSA z wierszem "Do Lesbii"
LESBIA (jej prawdziwe imię brzmiało KLODIA) była luksusową damą do towarzystwa (nie prostytutką) i choć sama pochodziła z patrycjuszowskiego rodu, zdobyła właśnie sławę jako "piękna wielooka" (ze względu na jej piękne oczy) i tańcem, śpiewem oraz konwersacją przyciągała do siebie polityków rzymskich I wieku p.n.e.





 
 "Nie kontroluj żony w domu, jeśli wiesz, że jest sumienna. Nie mów jej: "Gdzie to jest! Przynieś nam!" (...) Cóż za radość, kiedy ją obejmujesz (...) Ty, który założyłeś rodzinę, hamuj swój temperament. Nie podążaj za kobietą, nie pozwól jej się strofować. Weź sobie żonę, gdy tylko wydoroślejesz , żeby ci urodziła syna, dopóki jeszcze jesteś młody. Naucz ją być kobietą (...) Strzeż się niewiasty obcej (...) Nie oglądaj się za nią (...) i nie zbliżaj się z nią cieleśnie: to głęboka woda o nieznanych wirach (...) Nie idź za niewiastą, aby nie ukradła serca twego"

"Nauki mędrca ANI" 
(XVIII Dynastia Egiptu - XIV wiek p.n.e.)



"Kobiety zawsze bywały przeszkodą
Dla mężczyzn, los ich wikłając i niszcząc"

EURYPIDES
"Orestes" (V wiek p.n.e.)



"Zeus kobietę głównym złem uczynił,
Niestarganymi nas spętał więzami.
Stąd też i Hades przyjął tych, co w boju
Oddali kiedyś życie za kobietę"

SEMONIDES
"Satyry" (VII wiek .p.n.e.)



"Piersi zwisają jak dwa smutne flaki, czy brzuch zdradza niechybne starości oznaki? A może, co gorsza, jest piękna nawet gdy goła i ma tylko jedną wadę - fioła"

Tak oto poeta MARCJALIS podsumował w swym wierszu pewną rzymską matronę, którą spotkał w łaźni i która wstydziła się pokazać przed nim nago, oraz kazała mu opuścić salę w której się kąpała (choć jak przyznaje, spać z nim chciała, tylko bała się przed nim obnażyć). Marcjalis był znanym podrywaczem, do innej (również napotkanej w łaźni kobiety zwraca się z tymi słowami podrywu: "Chyba się nie boisz, że ja bym cię nie zadowolił?". Marcjalis żył w drugiej połowie I wieku naszej ery.



"Jeśli kobieta obcuje z Libijczykiem, znajdą ją martwą.
Jeśli kobieta obcuje z Syryjczykiem, biada jej, ponieważ, opuści ją niewolnik, z którym współżyje.
Jeśli kobieta obcuje z mężatką, dotknie ją straszliwe nieszczęście"

Fragment sennika egipskiego z Papirusu "Carlsberg" z II wieku p.n.e.



"Wracaj do siebie i pilnuj swojej roboty, krosien i kądzieli, i służbę zapędzaj do pracy. Słowo do mężów należy, a ze wszystkich do mnie najbardziej, bo moja władza w tym domu"

Fragment "Odysei" HOMERA
Tymi słowy zwraca się Telemach, syn Odyseusza do swej matki - Penelopy, gdy ta opuszcza swoją komnatę bez jego pozwolenia



"Chciałbym, żeby ranek,
Kiedy mogę oglądać moją Panią,
Trwał całe jej życie.
Jak szczęśliwa jest kraina Isy,
bogata w owoce,
tak radosne jest jej zwierciadło,
Bo w nim ogląda ona swoją twarz"

Pieśń zakochanego w kobiecie młodzieńca, zamieszczona na dzbanku z Deir el-Medina - Egipt. 



"Jakże szczęśliwy jest dzień, kiedy cię widzę, bracie,
Twój widok zachwyca mnie do granic (...)
Twoja woń jest wspaniała, 
A ty tak doskonale piastujesz swój urząd!
Wystarczy Twe jedno słowo, a wszyscy słuchają,
Stąpasz tak wdzięcznie, jak w tańcu.
Twoja doskonała siostra składa Ci hołd, 
I widząc Cię, chyli głowę.
Przyjmij ją z piwem i kadzidłem,
Niby ofiarę dla Boga"

Pieśń miłosna z ostrakonu "Borchard 1", będącej częścią hymnu do stwórcy Amona-Re, w czasie której młoda kobieta oczekuje przybycia swego ukochanego, którego kocha i podziwia, dają tego wyraz. Dla ścisłości słowa "brat" i "siostra" nie oznaczają pokrewieństwa, tak bowiem Starożytni Egipcjanie zwracali się do siebie w sposób pieszczotliwy. Oznaczały one tym samym ich miłosną i duchową bliskość.






 "Byli tu dwaj kompani i (...) strwonili 105 i pół sestercji na ruchanie"

Graffiti ścienne na murze łaźni z Herkulanum z I wieku naszej ery. (Herkulanum, podobnie jak Pompeje i Stabie zostały zniszczone przez wybuch wulkanu Wezuwiusza w 79 r. naszej ery).



"Ganię też Myrtis dźwięcznym śpiewającą głosem,
Za to, że - będąc kobietą - z Pindarem
Śmiała w poezji się zmierzyć"

Fragment pieśni (664a) KORYNNY - greckiej poetki z VI wieku p.n.e., pochodzącej z beockiej Tanagry, uczennicy sławnej MYRTIS z Anthedonu w Beocji (której bodajże najsławniejszym dziełem była zaginiona dziś historia herosa EUNOSTOSA z Tanagry, fałszywie oskarżonego o gwałt przez niejaką OCHNĘ i zabitego przez jej braci). Myrtis uczyła również PINDARA - sławnego twórcę muzyki chóralnej, pod którego ogromnym wpływem pozostawała twórczość Korynny, i która to skrytykowała nawet swą nauczycielkę Myrtis, za to iż ta śmiała (jako kobieta) równać się w swej poezji muzycznej z Pindarem.    





 
CDN.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz